CELOROČNÍ PLÁN

Plán činností školní družiny při ZŠ Přerov, Trávník 27 na školní rok 2023/2024

Téma: "Labyrintem světa do ráje sebe"

Září: přátelskost a pospolitost mezi námi

  • Přivítání dětí v novém školním roce.
  • Seznamujeme se se školní družinou a její náplní.
  • Seznamujeme se s novými žáky v oddělení, utužujeme vzájemné kamarádské vztahy – učíme se hezkému a přátelskému chování mezi dětmi, pomáháme si a nasloucháme potřebám druhých…
  • Povídáme si s dětmi o pravidlech soužití ve školní družině, společně si sestavujeme svá družinová pravidla v jednotlivých odděleních, poukazujeme na pospolitost mezi sebou - vysvětlujeme si význam tohoto slova…
  • Seznamujeme se s řádem ŠD.
  • Upevňujeme hygienické a společenské návyky u dětí, správné stolování ve ŠJ.
  • Upevňujeme organizační činnosti režimových momentů ve ŠD.
  • Moji kamarádi: povídáme si o svých kamarádech, zážitky z prázdnin, učíme se společně si hrát, vzájemně se při hře respektovat, společně tvořit a vytvářet nové hodnoty, malujeme svého kamaráda, hrajeme hru: Poznej kdo to je? (popisujeme svého kamaráda).
  • Tvoříme z korálků náramky přátelství.
  • Cesta do školy: opakujeme si bezpečnost na přechodu a dodržování pravidel silničního provozu. Opakujeme si dopravní značky, malujeme dopravní značky, na vycházkách určujeme dopravní značky.
  • Můj domov: povídáme si o své rodině, malujeme postavy, můj dům.
  • Čteme si pohádky.
  • Učíme se písničku: Přátelství, to je někdy víc než láska … od Petra Rezka
  • Učíme se poznávat houby (knížky, atlasy, encyklopedie, internet), určujeme druhy hub podle kartiček (jedlé, nejedlé, jedovaté).
  • Soutěžíme v houbovém kvízu, luštíme tajenky a doplňovačky s obrázky.
  • Malujeme houby, tvoříme houby – výstava.
  • Hrajeme hry s touto tématikou: (např. Koš plný hub), dbáme na pochopení a dodržování pravidel.
  • Sportujeme na školním hřišti a školní zahradě, procvičujeme obratnost s využitím herních prvků na šk. zahradě.
  • 7. září - Den otevření dveří památek ČR, navštívíme zajímavá památková místa v Přerově.
  • 15. září navštívíme výstavu hub - Teplo Přerov.
  • 21. září - Mezinárodní den míru
  • 28. září - Den české státnosti, povídáme si o knížeti Sv. Václavovi, malujeme Sv. Václava na koni, čteme si legendy o Sv. Václavovi.

Říjen: důvěra a spolehlivost

  • Povídáme si o důvěře - Komu věřím nejvíc? Co může důvěru ohrozit? Jak si získávám důvěru ostatních? - probíráme témata z kartiček.
  • Hrajeme kontaktní hry v družině i v přírodě podporující důvěru.
  • Hra Slepá bába jinak - vedení skupinky se zavázanýma očima jedním z dětí, zkoušíme důvěru.
  • Poslech písničky ,,Důvěra".
  • Povídáme si o spolehlivosti – Jak plním své sliby? Proč to někdy nejde? Spoléhá na mě někdo (sourozenec, rodiče)? Probíráme témata z kartičky, malujeme svého nejlepšího kamaráda na kterého je spolehnutí.
  • Létající koberec - spolupracujeme ve skupině.
  • Překážkové dráhy - pohybové hry na spolupráci, ohleduplnost, respekt.
  • Oddechové hry – spolupráce, komunikace, přizpůsobení se, odpočinek.
  • Hrajeme si na dětském hřišti, hrajeme míčové hry, trénujeme házení a chytání míče, učíme se dodržovat pravidla.
  • Chodíme na vycházky, pozorujeme změny v přírodě, sbíráme přírodniny, vyrábíme podzimníčky a zvířátka z přírodnin.
  • Učíme se poznávat stromy, jejich listy a plody. Z barevných listů tvoříme listová leporela.
  • 1. 10. Mezinárodní den hudby
  • Vedeme s dětmi rozhovor, jak asi vznikla hudba a co to vlastně hudba je.
  • Hrajeme hudební hry, rytmické hry, poslech hudby, napodobujeme zvuky.
  • Koláž z nakreslených hudebních nástrojů.
  • 10. 10. Světový den duševního zdraví
  • Povídáme si o emocích, napodobování emocí, co které emoce znamenají a jak je na ostatních poznáme. Jak o sebe pečovat, na koho se obrátit doma/ve škole, když mě něco trápí – komu věřím, na koho je spolehnutí.
  • Hádáme a kreslíme emoce podle puštěné skladby.
  • 31. 10. Halloween
  • Povídáme si o tradicích spojené s Halloweenem.
  • Vydlabáváme a vyřezáváme dýně, podle vlastní fantazie.
  • Učíme se písničku ,,Bubáci a strašidla".
  • PRAVIDLA SILNIČNÍHO PROVOZU
  • Připomínáme si pravidla silničního provozu a bezpečného pohybu v okolí školy a na vycházkách.

Společná akce:

31. 10. Podzimní zahrada – podzimní hry a tvoření na školní zahradě.

Listopad: sebeláska a jedinečnost

Směřujeme aktivity k hlubšímu sebepoznání a uvědomění si, jaká jsme každý z nás zajímavá osobnost, co všechno umíme, víme, o co se zajímáme nebo co se chceme naučit.

Učíme se hodnotit i ocenit sám sebe i své dovednosti a přijdeme na to, že každý člověk má spoustu kladných vlastností i přátelských chybiček, které nám ukazují, v čem se stále můžeme zlepšovat.

Klademe důraz na to, že není na místě se za své nedostatky stydět a že naopak bývá užitečnější si je přiznat. Každý sám v sobě najde několik důvodů, pro které si sám sebe má vážit a mít se rád, a budeme pracovat na tom, abychom je uměli pojmenovat.

Narazíme i na to, že je třeba se o své tělo řádně starat, aby bylo zdravé a dobře nám fungovalo. I to je součástí sebelásky.

Některé situace a příběhy nás navedou k uvědomění, že to, co je v člověku krásné, nebývá viditelné na první pohled.

Také si budeme povídat o vlastní jedinečnosti, jak ji pěstovat, proč je dobré, že jsme každý z jiného těsta, a jak můžu své přednosti využít pro dobrou věc.

Hrajeme hry na téma EMOCE (viz příloha).

VÝZNAMNÉ LISTOPADOVÉ DNY:

1.11. Svátek všech svatých

2.11. Památka zesnulých

7.11. Den objetí plyšového medvídka

11.11. Svatý Martin

14.11. Den bez aut

17.11. Den boje za svobodu a demokracii

21.11. Světový den pozdravů

NAVRHOVANÉ AKTIVITY:

  • Společensko-vědní oblast - pomocí her rozvíjíme emoce a emoční inteligenci, dobré a špatné vlastnosti, pracovní list JÁ, práce s kartami ctností.
  • Pracovně-technická a Esteticko-výchovná oblast - podzimní tvoření, inspirujeme se při procházkách do přírody, práce s nasbíranými přírodninami – LANDART, vevnitř i venku, učíme se míchat barvy. Tematická tvorba k svátku Svatého Martina. Vedeme děti k sebevyjádření a jedinečnosti projevu, podporujeme jejich kreativitu. Přinášíme dětem nové výtvarné techniky a pracovní postupy.
  • Příprava na vyučování - podzimní vědomostní kvíz, paměťové a logické hry, jakákoliv forma luštění, četba pohádek a příběhů, legendy ke všem významným dnům, samostatná i skupinová práce.
  • Sportovní oblast - budujeme naši fyzičku - stavíme si v atriu překážkové dráhy, trénujeme lezení na žebřinách, uspořádáme závody družstev, běháme, skáčeme, přelézáme nejen na hřišti, ale i ve volné přírodě, budujeme odvahu, při hrách rozvíjíme orientaci v prostoru a dodržování pravidel.
  • Hudebně pohybová oblast - učíme se písničky Sebeláska a Jedinečnost (www.vychovakectnostem.cz), zařazujeme taneční chvilky na koberci a dechové techniky.
  • Přírodovědná a vlastivědná oblast - budujeme kladný vztah k přírodě tím, že si všímáme každé změny, chodíme krmit ptáčky, neodhazujeme odpadky, naopak na procházkách pomáháme přírodu uklízet a pečovat o ni. Sbíráme poslední podzimní plody.

Prosinec: štědrost a zvídavost

  • Povídáme si o dalších cnostech, mezi které patří štědrost a zvídavost.
  • Štědrý člověk je takový, který se rád rozdělí s ostatními. Povídáme si, co znamená být štědrý, uvádíme si příklady z praxe, opakem štědrosti je lakota. Přečteme si příběh O kohoutku a slepičce.
  • Zvídavost – touha objevovat svět kolem sebe. Zajímáme se nejen o sebe, ale i o druhé. Objevujeme nejen zvyky a tradice, které se dříve dodržovaly.
  • Povídáme si o adventu, kdy začíná první adventní neděle, povídáme si o vánočních tradicích a zvycích u nás, ale i ve světě.
  • Vyrábíme adventní věnce, čteme si adventní příběh.
  • 5. 12. Mikuláš – vyrábíme Mikuláše, čerty a andílky – využíváme různé techniky.
  • 13. 12. – svatá Lucie – objevujeme staré zvyky, které se dodržovaly na sv. Lucii.
  • Vyrábíme vánoční ozdoby ze samotvrdnoucí hmoty, zdobíme je třpytkami.
  • Zdobíme nástěnky s vánoční tematikou.
  • Zpíváme koledy a vánoční písničky.
  • Jdeme se podívat na vánoční strom a betlém na Horním náměstí.
  • Pořádáme ve družině vánoční besídku – rozdáváme si dárky od Ježíška.
  • Chodíme na zimní vycházky do přírody, pozorujeme stopy zvířat ve sněhu, doplňujeme ptačí krmítka.
  • Soutěžíme ve vědomostních kvízech.
  • Hrajeme si a sportujeme na školním hřišti i školní zahradě.
  • Luštíme rébusy, křížovky…..

Společné akce:

Čertovské odpoledne - zábavné odpoledne plné her a soutěží pro malé čerty a čertice (5. 12.)

Leden: odvaha

  • Zaměříme na poslech a rozbor knih: Hopsalka: Nic není nemožné - Alex Donovichi a Cesta za štěstím - Michael Engler. Mluvíme s dětmi o charakteristických rysech postav z knihy (Jak se pozná odvážný člověk?, Co musí udělat ?, Jak se naučit být statečný?..)
  • Pustíme si pohádku ,,O statečném kováři" a ,, Kouzla králů,,.
  • Jednoduchá dramatizace příběhů z knih s dětmi ve třídě.
  • 3 kroky k dodávání odvahy:
  • IDENTIFIKUJEME ZDROJE A SILNÉ STRÁNKY ČLOVĚKA
  • ZAMĚŘÍME SE NA TO, CO ČLOVĚK DĚLÁ, NIKOLI NA JEHO HODNOCENÍ
  • SVOJE POZOROVÁNÍ VYJÁDŘÍME JAZYKEM DODÁVÁNÍ ODVAHY
  • Kresba dle vlastní fantazie na námět příběhů z knih.
  • Vycházky zimní přírodou, pozorování změn v přírodě.
  • Pohybová a dechová cvičení ve třídě i venku.
  • Omalovánky se zimní tématikou.
  • Písničky o odvaze: ,,Bubáci,, a ,,Bu bu bu,,.
  • Grafomotorická cvičení.
  • Hádáme hádanky.
  • Hrajeme hry na sněhu a stavíme sněhové stavby.

Únor: věrnost a starostlivost

  • Práce s kartami ctností aneb rozvoj vnitřních kvalit osobnosti dětí.
  • Práce s otázkami sebereflektivními, s otázkami obecného významu a otázkami zvyšující kvalitu ctnosti dítěte.
  • VĚRNOST – zachování vztahu k někomu, nebo k něčemu, co nám přirostlo k srdci, co je nám blízké – otázky, písnička "Věrnost", kresba obrázku – komu jsem věrný, kdo je pro mne v životě důležitý.
  • Hrajeme pohybové hry ve dvojicích aneb "ve dvou se to lépe táhne".
  • 14. 2. Den zamilovaných – tvoříme přáníčka pro naše milované osoby.
  • STAROSTLIVOST – schopnost pečovat o věci či o někoho, snaha o to, aby něco dobře dopadlo – otázky, písnička "Starostlivost", navazujeme na naše mazlíčky, povídáme si o tom, jak se o ně staráme.
  • Malujeme barvami našeho mazlíčka.
  • Starostlivost o naše tělo aneb hygienou ku zdraví – povídáme si o našem těle, vyplňujeme PL, povídáme si o základní hygieně člověka. Prohlížíme si dětské encyklopedie "Lidské tělo". Tvoříme projekty.
  • Starostlivost o naše zdraví – tvoříme pyramidu potravin od nezdravých po zdravé potraviny, povídáme si o nemocech, jak se při nich máme chovat, abychom se co nejdříve uzdravili, povídáme si o doktorech, také o správném oblékání v jednotlivých ročních obdobích.
  • Pouštíme si pohádky "Byl jednou jeden život".
  • Masopust – Karneval – vysvětlujeme si tyto dva pojmy, co to vlastně znamená, povídáme si o tradicích o Masopustu, díváme se na pohádku "Chaloupka na vršku – Jak to bylo o masopustu", vymalováváme omalovánky.
  • Tvoříme karnevalové masky v doprovodu dětských písní od Svěráka a Uhlíře.
  • Učíme se masopustní říkadla.
  • Hrajeme hry ve sněhu, stavíme sněhuláky, chodíme krmit ptactvo, tvoříme krmítka.
  • Povídáme si o zimních sportech, tvoříme na toto téma, pouštíme si videa.
  • Hrajeme pohybové a míčové hry v tělocvičně a v atriu.

Společná akce:

Karneval ŠD - rej karnevalových masek.

Březen: laskavost, citlivost a porozumění

LASKAVOST – umění jednat citlivě a láskyplně s porozuměním k pocitům a potřebám druhých.

CITLIVOST – umění vnímat sám sebe a otevřít své srdce pocitům, radostem a smutkům druhých.

POROZUMĚNÍ – umění chápat myšlenky a chování druhých. Schopnost chápat souvislosti věcí v životě.

  • Jak se chová citlivý a laskavý člověk?
  • Kdy jsem se já projevoval laskavě a citlivě vůči druhým a kdy vůči sobě?
  • Co jsou to emoce a porozumění emocím – karty, pexeso.
  • Hra s protiklady a synonymy emocí člověka – kartičky.
  • Dokážu poznat, jak se cítí druhý člověk (nebo zvíře) a pochopit jeho chování?
  • Jaká znáte laskavá slovíčka?
  • Co můžu udělat pro porozumění světa okolo mě? – encyklopedie, internet…
  • Otázka je důležitá pro porozumění – nebát se ptát!
  • Soutěžíme v zábavných vědomostních kvízech.
  • Březen – měsíc knihy – přineseme si svou oblíbenou knihu a čteme z ní úryvky.
  • Malujeme obrázek k oblíbené knize.
  • Vyrábíme záložky do knih.
  • MDŽ – vyrobíme kytičku jako dárek.
  • Tvoříme velikonoční dekorace – zápichy, kraslice, obrázky.
  • Připomínáme si velikonoční zvyky a tradice.
  • Zpíváme písničky s jarní a velikonoční tematikou.
  • 20. 3. – Světový den divadla – vyrobíme si loutky z papíru a zahrajeme loutkové divadlo.
  • 22. 3. – Světový den vody – vysvětlíme si význam a koloběh vody.
  • Cvičíme se švihadly a s gumou školku.
  • Hrajeme míčové hry.
  • Uspořádáme štafetové závody.
  • Chodíme na vycházky a pozorujeme jarní změny v přírodě.
  • Povídáme si o mláďatech a přiřazujeme je k jejich zvířecím rodičům – využijeme kartičky, pextrio, omalovánky.

Duben: zodpovědnost a trpělivost

  • Povídáme si o dalších cnostech, mezi které patří zodpovědnost a trpělivost. Učíme děti být zodpovědné – ten kdo je zodpovědný, je i spolehlivý. Učíme děti uvědomit si následky vlastního chování.
  • Trpělivost – učíme děti, že něco může trvat déle než bychom si přáli. Jak se říká: "Trpělivost růže přináší". Čteme příběh Jak se prasátko trpělivosti učilo.
  • Vybarvujeme mandaly – učíme se trpělivosti.
  • Povídáme si o Velikonocích, jaké známe tradice a které doma dodržujeme.
  • Vyrábíme velikonoční přání, vajíčka, zajíčky.
  • Malujeme kraslice, učíme se plést pomlázku.
  • Připomínáme si Den Země (22.4), chodíme na přírodopisné vycházky, pozorujeme přírodu, učíme se poznávat listy stromů.
  • Využíváme materiálu z Učitelnice - plníme zadané úkoly.
  • Duben měsíc bezpečnosti – učíme se dopravní značky, povídáme si o bezpečné cestě ze školy i do školy.
  • Učíme se zodpovědně třídit odpad, povídáme si jak je pro nás důležitá voda a jak s ní šetříme. Uklízíme odpadky v okolí školy.
  • 1.4. Mezinárodní den ptactva – kreslíme ptáčky, trpělivě nasloucháme jejich zpěvu v přírodě.
  • Učíme se nové písničky a básničky.
  • Soutěžíme ve vědomostních kvízech.
  • Hrajeme v družině různé didaktické a pohybové hry (sochy, molekuly, pantomimu).
  • Luštíme rébusy, křížovky…..

Společná akce:

Slet čarodějnic – zábavné odpoledne na školní zahradě plné her a soutěží – 30. 4.

Květen: upřímnost, ochota a vzájemnost

UPŘÍMNOST – ochota říkat laskavým způsobem to, co si opravdu myslím a cítím.

OCHOTA – chuť vyjít vstříc nebo pomoci někomu jinému, dobrovolně udělat dobrou věc.

VZÁJEMNOST – chuť být vzájemně prospěšní druhým.

  • Povídáme si s dětmi o těchto třech ctnostech, jak je děti vnímají, jak jim rozumí. Uvádíme si konkrétní příklady našeho chování a chování našich kamarádů, které odpovídají těmto třem ctnostem.
  • Pomoc druhým, jak můžeme pomoci, jak se k druhým správně chovat, co znamenají slova ochota, dobro, zlo, co si děti přestavují pod větou "co dáš, to dostaneš".
  • Hrajeme hry a tvoříme v rámci upřímnost a vzájemnost - Sluníčko snů, Náš vesmír apod. (v příloze).
  • Vytleskávat nebo vyťukávat prsty (dřívky) slova, která se týkají pozitivního a negativního chování (láska, radost, pomoc, dobro, neochota, sobeckost …)
  • Zahrajeme si s dětmi scénky, kde si společně ukážeme špatné a dobré chování. Můžeme si zahrát pantomimu a hádat, co každý z vás hraje (pomáhat kamarádům, staré paní s nákupem, atd.).
  • Čteme si pohádky a příběhy, v nichž vyhledáváme a poukazujeme na tyto ctnosti. (např. "O moudrých dubech a nafoukaném větru" viz příloha).
  • Naučíme se říkanky, trénujeme jazykolamy, hádáme hádanky.
  • Říkanka s pohybovým doprovodem "Kamarád".
  • Poslechneme a zazpíváme si písničky k těmto ctnostem, zpíváme písničky s ptačí a jarní tematikou.
  • Cvičíme při hudbě, hrajeme taneční hry, uspořádáme taneční soutěže.
  • Chodíme na přírodovědné vycházky kolem řeky Bečvy, k Laguně do parku Michalov.
  • Pozorujeme jarní přírodu, určujeme jarní květiny, poznáváme stromy, vyhledáváme je v encyklopediích, hrajeme kartičkové hry, kvízy, pracujeme s dětskými časopisy.
  • Pracujeme s korálky, navlékání - procvičujeme jemnou motorika, zažehlujeme obrázky z korálků.
  • 3. 5. Den slunce - Slunce nám dodává energii a probouzí vše živé. Jeho životodárnou sílu si připomínáme právě v tento den, povídáme si, tvoříme a malujeme na toto téma.
  • 12. 5. Den matek - vyrábíme dárečky, kytičky a přáníčka našim maminkám.
  • 15. 5. Mezinárodní den rodiny – povídáme si o naší rodině, pojmenováváme členy rodiny, poukážeme na důležitost upřímnosti, ochoty a vzájemnosti mezi členy naší rodiny, uvádíme příklady.
  • 28. 5. Světový den her – zahrajeme si naši oblíbenou hru, naučíme se nějakou novou, vyrobíme si vlastní deskovou hru, kterou si pak můžeme zahrát.
  • Sportujeme na školní zahradě a hřišti, hrajeme kopanou, vybíjenou, basketbal, naučíme se Pétanque.

Červen: tvořivost a nadšení

V červnu už se budeme ladit na prázdniny a probouzet nadšení a tvořivost.

Zjistíme, jak může jeden jediný nadšenec pozitivně ovlivnit ostatní ve svém okolí, prozkoumáme, z čeho býváme nadšení, zkusíme se nadchnout při tvoření a pro tvoření. Tvořivý totiž můžeme být mnoha způsoby - nejen ve výtvarce. Tvořivost je schopnost dívat se na svět novým způsobem a tím obohatit svět kolem sebe. Popustíme uzdu fantazii.

VÝZNAMNÉ ČERVNOVNÉ DNY:

1.6. Mezinárodní den dětí

2.6. Mezinárodní den čistého ovzduší

8.6. Mezinárodní den oceánů

16.6. Den otců

20.6. První letní den, letní slunovrat

23.6. Svatojánská noc

  • NAVRHOVANÉ AKTIVITY:
  • Společensko-vědní oblast - práce s kartami ctností, rozvoj umění komunikace a mezilidských vztahů.
  • Esteticko-výchovná a Pracovně- technická oblast - tvoříme venku – malujeme na chodník, hrajeme si se slunečními paprsky a stínem, pleteme věnečky, stavíme města z písku ap. Vyrábíme šperky – navlékáme korálky, kroutíme drátky, využíváme přírodniny. Malujeme na kameny nebo na textil.
  • Příprava na vyučování - kvízy, hádanky, luštění, obrázkové čtení a slovní hry.
  • Hudebně-pohybová oblast – poskytujemedětem prostor pro tanec a zpěv, rozvíjíme smysl pro rytmus a koordinací pohybů při hudbě, vymýšlíme vlastní choreografie, učíme se písničky Tvořivost a Nadšení – karty ctností
  • Sportovní oblast - sportujeme kde se dá – na školním hřišti, zahradě i mimo školu. Hrajeme míčové hry, pohybové hry s padákem a trénujeme atletické disciplíny. Navštěvujeme Geroy hřiště.
  • Přírodovědná a vlastivědná oblast - stále pozorujeme změny v přírodě a užíváme si její plnou sílu, oslavíme letní slunovrat a přivítáme léto. Udržujeme povědomí o ochraně přírody – teoreticky i prakticky. Při vycházkách se učíme poznávat léčivé bylinky. Aktivity ke Dni čistého ovzduší a ke Dni oceánů.

Společná akce:

Den dětí – sportovně – žonglérské odpoledne (31. 5.).

Uvedené činnosti může vychovatelka vybírat, kombinovat a uskutečňovat dle aktuálních podmínek, vždy však v souladu se ŠVP školní družiny.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky