CELOROČNÍ PLÁN
Plán činností školní družiny při ZŠ Přerov, Trávník 27 na školní rok 2023/2024
Téma: "Labyrintem světa do ráje sebe"
Září: přátelskost a pospolitost mezi námi
- Přivítání dětí v novém školním roce.
- Seznamujeme se se školní družinou a její náplní.
- Seznamujeme se s novými žáky v oddělení, utužujeme vzájemné kamarádské vztahy – učíme se hezkému a přátelskému chování mezi dětmi, pomáháme si a nasloucháme potřebám druhých…
- Povídáme si s dětmi o pravidlech soužití ve školní družině, společně si sestavujeme svá družinová pravidla v jednotlivých odděleních, poukazujeme na pospolitost mezi sebou - vysvětlujeme si význam tohoto slova…
- Seznamujeme se s řádem ŠD.
- Upevňujeme hygienické a společenské návyky u dětí, správné stolování ve ŠJ.
- Upevňujeme organizační činnosti režimových momentů ve ŠD.
- Moji kamarádi: povídáme si o svých kamarádech, zážitky z prázdnin, učíme se společně si hrát, vzájemně se při hře respektovat, společně tvořit a vytvářet nové hodnoty, malujeme svého kamaráda, hrajeme hru: Poznej kdo to je? (popisujeme svého kamaráda).
- Tvoříme z korálků náramky přátelství.
- Cesta do školy: opakujeme si bezpečnost na přechodu a dodržování pravidel silničního provozu. Opakujeme si dopravní značky, malujeme dopravní značky, na vycházkách určujeme dopravní značky.
- Můj domov: povídáme si o své rodině, malujeme postavy, můj dům.
- Čteme si pohádky.
- Učíme se písničku: Přátelství, to je někdy víc než láska … od Petra Rezka
- Učíme se poznávat houby (knížky, atlasy, encyklopedie, internet), určujeme druhy hub podle kartiček (jedlé, nejedlé, jedovaté).
- Soutěžíme v houbovém kvízu, luštíme tajenky a doplňovačky s obrázky.
- Malujeme houby, tvoříme houby – výstava.
- Hrajeme hry s touto tématikou: (např. Koš plný hub), dbáme na pochopení a dodržování pravidel.
- Sportujeme na školním hřišti a školní zahradě, procvičujeme obratnost s využitím herních prvků na šk. zahradě.
- 7. září - Den otevření dveří památek ČR, navštívíme zajímavá památková místa v Přerově.
- 15. září navštívíme výstavu hub - Teplo Přerov.
- 21. září - Mezinárodní den míru
- 28. září - Den české státnosti, povídáme si o knížeti Sv. Václavovi, malujeme Sv. Václava na koni, čteme si legendy o Sv. Václavovi.
Říjen: důvěra a spolehlivost
- Povídáme si o důvěře - Komu věřím nejvíc? Co může důvěru ohrozit? Jak si získávám důvěru ostatních? - probíráme témata z kartiček.
- Hrajeme kontaktní hry v družině i v přírodě podporující důvěru.
- Hra Slepá bába jinak - vedení skupinky se zavázanýma očima jedním z dětí, zkoušíme důvěru.
- Poslech písničky ,,Důvěra".
- Povídáme si o spolehlivosti – Jak plním své sliby? Proč to někdy nejde? Spoléhá na mě někdo (sourozenec, rodiče)? Probíráme témata z kartičky, malujeme svého nejlepšího kamaráda na kterého je spolehnutí.
- Létající koberec - spolupracujeme ve skupině.
- Překážkové dráhy - pohybové hry na spolupráci, ohleduplnost, respekt.
- Oddechové hry – spolupráce, komunikace, přizpůsobení se, odpočinek.
- Hrajeme si na dětském hřišti, hrajeme míčové hry, trénujeme házení a chytání míče, učíme se dodržovat pravidla.
- Chodíme na vycházky, pozorujeme změny v přírodě, sbíráme přírodniny, vyrábíme podzimníčky a zvířátka z přírodnin.
- Učíme se poznávat stromy, jejich listy a plody. Z barevných listů tvoříme listová leporela.
- 1. 10. Mezinárodní den hudby
- Vedeme s dětmi rozhovor, jak asi vznikla hudba a co to vlastně hudba je.
- Hrajeme hudební hry, rytmické hry, poslech hudby, napodobujeme zvuky.
- Koláž z nakreslených hudebních nástrojů.
- 10. 10. Světový den duševního zdraví
- Povídáme si o emocích, napodobování emocí, co které emoce znamenají a jak je na ostatních poznáme. Jak o sebe pečovat, na koho se obrátit doma/ve škole, když mě něco trápí – komu věřím, na koho je spolehnutí.
- Hádáme a kreslíme emoce podle puštěné skladby.
- 31. 10. Halloween
- Povídáme si o tradicích spojené s Halloweenem.
- Vydlabáváme a vyřezáváme dýně, podle vlastní fantazie.
- Učíme se písničku ,,Bubáci a strašidla".
- PRAVIDLA SILNIČNÍHO PROVOZU
- Připomínáme si pravidla silničního provozu a bezpečného pohybu v okolí školy a na vycházkách.
Společná akce:
31. 10. Podzimní zahrada – podzimní hry a tvoření na školní zahradě.
Listopad: sebeláska a jedinečnost
Směřujeme aktivity k hlubšímu sebepoznání a uvědomění si, jaká jsme každý z nás zajímavá osobnost, co všechno umíme, víme, o co se zajímáme nebo co se chceme naučit.
Učíme se hodnotit i ocenit sám sebe i své dovednosti a přijdeme na to, že každý člověk má spoustu kladných vlastností i přátelských chybiček, které nám ukazují, v čem se stále můžeme zlepšovat.
Klademe důraz na to, že není na místě se za své nedostatky stydět a že naopak bývá užitečnější si je přiznat. Každý sám v sobě najde několik důvodů, pro které si sám sebe má vážit a mít se rád, a budeme pracovat na tom, abychom je uměli pojmenovat.
Narazíme i na to, že je třeba se o své tělo řádně starat, aby bylo zdravé a dobře nám fungovalo. I to je součástí sebelásky.
Některé situace a příběhy nás navedou k uvědomění, že to, co je v člověku krásné, nebývá viditelné na první pohled.
Také si budeme povídat o vlastní jedinečnosti, jak ji pěstovat, proč je dobré, že jsme každý z jiného těsta, a jak můžu své přednosti využít pro dobrou věc.
Hrajeme hry na téma EMOCE (viz příloha).
VÝZNAMNÉ LISTOPADOVÉ DNY:
1.11. Svátek všech svatých
2.11. Památka zesnulých
7.11. Den objetí plyšového medvídka
11.11. Svatý Martin
14.11. Den bez aut
17.11. Den boje za svobodu a demokracii
21.11. Světový den pozdravů
NAVRHOVANÉ AKTIVITY:
- Společensko-vědní oblast - pomocí her rozvíjíme emoce a emoční inteligenci, dobré a špatné vlastnosti, pracovní list JÁ, práce s kartami ctností.
- Pracovně-technická a Esteticko-výchovná oblast - podzimní tvoření, inspirujeme se při procházkách do přírody, práce s nasbíranými přírodninami – LANDART, vevnitř i venku, učíme se míchat barvy. Tematická tvorba k svátku Svatého Martina. Vedeme děti k sebevyjádření a jedinečnosti projevu, podporujeme jejich kreativitu. Přinášíme dětem nové výtvarné techniky a pracovní postupy.
- Příprava na vyučování - podzimní vědomostní kvíz, paměťové a logické hry, jakákoliv forma luštění, četba pohádek a příběhů, legendy ke všem významným dnům, samostatná i skupinová práce.
- Sportovní oblast - budujeme naši fyzičku - stavíme si v atriu překážkové dráhy, trénujeme lezení na žebřinách, uspořádáme závody družstev, běháme, skáčeme, přelézáme nejen na hřišti, ale i ve volné přírodě, budujeme odvahu, při hrách rozvíjíme orientaci v prostoru a dodržování pravidel.
- Hudebně pohybová oblast - učíme se písničky Sebeláska a Jedinečnost (www.vychovakectnostem.cz), zařazujeme taneční chvilky na koberci a dechové techniky.
- Přírodovědná a vlastivědná oblast - budujeme kladný vztah k přírodě tím, že si všímáme každé změny, chodíme krmit ptáčky, neodhazujeme odpadky, naopak na procházkách pomáháme přírodu uklízet a pečovat o ni. Sbíráme poslední podzimní plody.
Prosinec: štědrost a zvídavost
- Povídáme si o dalších cnostech, mezi které patří štědrost a zvídavost.
- Štědrý člověk je takový, který se rád rozdělí s ostatními. Povídáme si, co znamená být štědrý, uvádíme si příklady z praxe, opakem štědrosti je lakota. Přečteme si příběh O kohoutku a slepičce.
- Zvídavost – touha objevovat svět kolem sebe. Zajímáme se nejen o sebe, ale i o druhé. Objevujeme nejen zvyky a tradice, které se dříve dodržovaly.
- Povídáme si o adventu, kdy začíná první adventní neděle, povídáme si o vánočních tradicích a zvycích u nás, ale i ve světě.
- Vyrábíme adventní věnce, čteme si adventní příběh.
- 5. 12. Mikuláš – vyrábíme Mikuláše, čerty a andílky – využíváme různé techniky.
- 13. 12. – svatá Lucie – objevujeme staré zvyky, které se dodržovaly na sv. Lucii.
- Vyrábíme vánoční ozdoby ze samotvrdnoucí hmoty, zdobíme je třpytkami.
- Zdobíme nástěnky s vánoční tematikou.
- Zpíváme koledy a vánoční písničky.
- Jdeme se podívat na vánoční strom a betlém na Horním náměstí.
- Pořádáme ve družině vánoční besídku – rozdáváme si dárky od Ježíška.
- Chodíme na zimní vycházky do přírody, pozorujeme stopy zvířat ve sněhu, doplňujeme ptačí krmítka.
- Soutěžíme ve vědomostních kvízech.
- Hrajeme si a sportujeme na školním hřišti i školní zahradě.
- Luštíme rébusy, křížovky…..
Společné akce:
Čertovské odpoledne - zábavné odpoledne plné her a soutěží pro malé čerty a čertice (5. 12.)
Leden: odvaha
- Zaměříme na poslech a rozbor knih: Hopsalka: Nic není nemožné - Alex Donovichi a Cesta za štěstím - Michael Engler. Mluvíme s dětmi o charakteristických rysech postav z knihy (Jak se pozná odvážný člověk?, Co musí udělat ?, Jak se naučit být statečný?..)
- Pustíme si pohádku ,,O statečném kováři" a ,, Kouzla králů,,.
- Jednoduchá dramatizace příběhů z knih s dětmi ve třídě.
- 3 kroky k dodávání odvahy:
- IDENTIFIKUJEME ZDROJE A SILNÉ STRÁNKY ČLOVĚKA
- ZAMĚŘÍME SE NA TO, CO ČLOVĚK DĚLÁ, NIKOLI NA JEHO HODNOCENÍ
- SVOJE POZOROVÁNÍ VYJÁDŘÍME JAZYKEM DODÁVÁNÍ ODVAHY
- Kresba dle vlastní fantazie na námět příběhů z knih.
- Vycházky zimní přírodou, pozorování změn v přírodě.
- Pohybová a dechová cvičení ve třídě i venku.
- Omalovánky se zimní tématikou.
- Písničky o odvaze: ,,Bubáci,, a ,,Bu bu bu,,.
- Grafomotorická cvičení.
- Hádáme hádanky.
- Hrajeme hry na sněhu a stavíme sněhové stavby.
Únor: věrnost a starostlivost
- Práce s kartami ctností aneb rozvoj vnitřních kvalit osobnosti dětí.
- Práce s otázkami sebereflektivními, s otázkami obecného významu a otázkami zvyšující kvalitu ctnosti dítěte.
- VĚRNOST – zachování vztahu k někomu, nebo k něčemu, co nám přirostlo k srdci, co je nám blízké – otázky, písnička "Věrnost", kresba obrázku – komu jsem věrný, kdo je pro mne v životě důležitý.
- Hrajeme pohybové hry ve dvojicích aneb "ve dvou se to lépe táhne".
- 14. 2. Den zamilovaných – tvoříme přáníčka pro naše milované osoby.
- STAROSTLIVOST – schopnost pečovat o věci či o někoho, snaha o to, aby něco dobře dopadlo – otázky, písnička "Starostlivost", navazujeme na naše mazlíčky, povídáme si o tom, jak se o ně staráme.
- Malujeme barvami našeho mazlíčka.
- Starostlivost o naše tělo aneb hygienou ku zdraví – povídáme si o našem těle, vyplňujeme PL, povídáme si o základní hygieně člověka. Prohlížíme si dětské encyklopedie "Lidské tělo". Tvoříme projekty.
- Starostlivost o naše zdraví – tvoříme pyramidu potravin od nezdravých po zdravé potraviny, povídáme si o nemocech, jak se při nich máme chovat, abychom se co nejdříve uzdravili, povídáme si o doktorech, také o správném oblékání v jednotlivých ročních obdobích.
- Pouštíme si pohádky "Byl jednou jeden život".
- Masopust – Karneval – vysvětlujeme si tyto dva pojmy, co to vlastně znamená, povídáme si o tradicích o Masopustu, díváme se na pohádku "Chaloupka na vršku – Jak to bylo o masopustu", vymalováváme omalovánky.
- Tvoříme karnevalové masky v doprovodu dětských písní od Svěráka a Uhlíře.
- Učíme se masopustní říkadla.
- Hrajeme hry ve sněhu, stavíme sněhuláky, chodíme krmit ptactvo, tvoříme krmítka.
- Povídáme si o zimních sportech, tvoříme na toto téma, pouštíme si videa.
- Hrajeme pohybové a míčové hry v tělocvičně a v atriu.
Společná akce:
Karneval ŠD - rej karnevalových masek.
Březen: laskavost, citlivost a porozumění
LASKAVOST – umění jednat citlivě a láskyplně s porozuměním k pocitům a potřebám druhých.
CITLIVOST – umění vnímat sám sebe a otevřít své srdce pocitům, radostem a smutkům druhých.
POROZUMĚNÍ – umění chápat myšlenky a chování druhých. Schopnost chápat souvislosti věcí v životě.
- Jak se chová citlivý a laskavý člověk?
- Kdy jsem se já projevoval laskavě a citlivě vůči druhým a kdy vůči sobě?
- Co jsou to emoce a porozumění emocím – karty, pexeso.
- Hra s protiklady a synonymy emocí člověka – kartičky.
- Dokážu poznat, jak se cítí druhý člověk (nebo zvíře) a pochopit jeho chování?
- Jaká znáte laskavá slovíčka?
- Co můžu udělat pro porozumění světa okolo mě? – encyklopedie, internet…
- Otázka je důležitá pro porozumění – nebát se ptát!
- Soutěžíme v zábavných vědomostních kvízech.
- Březen – měsíc knihy – přineseme si svou oblíbenou knihu a čteme z ní úryvky.
- Malujeme obrázek k oblíbené knize.
- Vyrábíme záložky do knih.
- MDŽ – vyrobíme kytičku jako dárek.
- Tvoříme velikonoční dekorace – zápichy, kraslice, obrázky.
- Připomínáme si velikonoční zvyky a tradice.
- Zpíváme písničky s jarní a velikonoční tematikou.
- 20. 3. – Světový den divadla – vyrobíme si loutky z papíru a zahrajeme loutkové divadlo.
- 22. 3. – Světový den vody – vysvětlíme si význam a koloběh vody.
- Cvičíme se švihadly a s gumou školku.
- Hrajeme míčové hry.
- Uspořádáme štafetové závody.
- Chodíme na vycházky a pozorujeme jarní změny v přírodě.
- Povídáme si o mláďatech a přiřazujeme je k jejich zvířecím rodičům – využijeme kartičky, pextrio, omalovánky.
Duben: zodpovědnost a trpělivost
- Povídáme si o dalších cnostech, mezi které patří zodpovědnost a trpělivost. Učíme děti být zodpovědné – ten kdo je zodpovědný, je i spolehlivý. Učíme děti uvědomit si následky vlastního chování.
- Trpělivost – učíme děti, že něco může trvat déle než bychom si přáli. Jak se říká: "Trpělivost růže přináší". Čteme příběh Jak se prasátko trpělivosti učilo.
- Vybarvujeme mandaly – učíme se trpělivosti.
- Povídáme si o Velikonocích, jaké známe tradice a které doma dodržujeme.
- Vyrábíme velikonoční přání, vajíčka, zajíčky.
- Malujeme kraslice, učíme se plést pomlázku.
- Připomínáme si Den Země (22.4), chodíme na přírodopisné vycházky, pozorujeme přírodu, učíme se poznávat listy stromů.
- Využíváme materiálu z Učitelnice - plníme zadané úkoly.
- Duben měsíc bezpečnosti – učíme se dopravní značky, povídáme si o bezpečné cestě ze školy i do školy.
- Učíme se zodpovědně třídit odpad, povídáme si jak je pro nás důležitá voda a jak s ní šetříme. Uklízíme odpadky v okolí školy.
- 1.4. Mezinárodní den ptactva – kreslíme ptáčky, trpělivě nasloucháme jejich zpěvu v přírodě.
- Učíme se nové písničky a básničky.
- Soutěžíme ve vědomostních kvízech.
- Hrajeme v družině různé didaktické a pohybové hry (sochy, molekuly, pantomimu).
- Luštíme rébusy, křížovky…..
Společná akce:
Slet čarodějnic – zábavné odpoledne na školní zahradě plné her a soutěží – 30. 4.
Květen: upřímnost, ochota a vzájemnost
UPŘÍMNOST – ochota říkat laskavým způsobem to, co si opravdu myslím a cítím.
OCHOTA – chuť vyjít vstříc nebo pomoci někomu jinému, dobrovolně udělat dobrou věc.
VZÁJEMNOST – chuť být vzájemně prospěšní druhým.
- Povídáme si s dětmi o těchto třech ctnostech, jak je děti vnímají, jak jim rozumí. Uvádíme si konkrétní příklady našeho chování a chování našich kamarádů, které odpovídají těmto třem ctnostem.
- Pomoc druhým, jak můžeme pomoci, jak se k druhým správně chovat, co znamenají slova ochota, dobro, zlo, co si děti přestavují pod větou "co dáš, to dostaneš".
- Hrajeme hry a tvoříme v rámci upřímnost a vzájemnost - Sluníčko snů, Náš vesmír apod. (v příloze).
- Vytleskávat nebo vyťukávat prsty (dřívky) slova, která se týkají pozitivního a negativního chování (láska, radost, pomoc, dobro, neochota, sobeckost …)
- Zahrajeme si s dětmi scénky, kde si společně ukážeme špatné a dobré chování. Můžeme si zahrát pantomimu a hádat, co každý z vás hraje (pomáhat kamarádům, staré paní s nákupem, atd.).
- Čteme si pohádky a příběhy, v nichž vyhledáváme a poukazujeme na tyto ctnosti. (např. "O moudrých dubech a nafoukaném větru" viz příloha).
- Naučíme se říkanky, trénujeme jazykolamy, hádáme hádanky.
- Říkanka s pohybovým doprovodem "Kamarád".
- Poslechneme a zazpíváme si písničky k těmto ctnostem, zpíváme písničky s ptačí a jarní tematikou.
- Cvičíme při hudbě, hrajeme taneční hry, uspořádáme taneční soutěže.
- Chodíme na přírodovědné vycházky kolem řeky Bečvy, k Laguně do parku Michalov.
- Pozorujeme jarní přírodu, určujeme jarní květiny, poznáváme stromy, vyhledáváme je v encyklopediích, hrajeme kartičkové hry, kvízy, pracujeme s dětskými časopisy.
- Pracujeme s korálky, navlékání - procvičujeme jemnou motorika, zažehlujeme obrázky z korálků.
- 3. 5. Den slunce - Slunce nám dodává energii a probouzí vše živé. Jeho životodárnou sílu si připomínáme právě v tento den, povídáme si, tvoříme a malujeme na toto téma.
- 12. 5. Den matek - vyrábíme dárečky, kytičky a přáníčka našim maminkám.
- 15. 5. Mezinárodní den rodiny – povídáme si o naší rodině, pojmenováváme členy rodiny, poukážeme na důležitost upřímnosti, ochoty a vzájemnosti mezi členy naší rodiny, uvádíme příklady.
- 28. 5. Světový den her – zahrajeme si naši oblíbenou hru, naučíme se nějakou novou, vyrobíme si vlastní deskovou hru, kterou si pak můžeme zahrát.
- Sportujeme na školní zahradě a hřišti, hrajeme kopanou, vybíjenou, basketbal, naučíme se Pétanque.
Červen: tvořivost a nadšení
V červnu už se budeme ladit na prázdniny a probouzet nadšení a tvořivost.
Zjistíme, jak může jeden jediný nadšenec pozitivně ovlivnit ostatní ve svém okolí, prozkoumáme, z čeho býváme nadšení, zkusíme se nadchnout při tvoření a pro tvoření. Tvořivý totiž můžeme být mnoha způsoby - nejen ve výtvarce. Tvořivost je schopnost dívat se na svět novým způsobem a tím obohatit svět kolem sebe. Popustíme uzdu fantazii.
VÝZNAMNÉ ČERVNOVNÉ DNY:
1.6. Mezinárodní den dětí
2.6. Mezinárodní den čistého ovzduší
8.6. Mezinárodní den oceánů
16.6. Den otců
20.6. První letní den, letní slunovrat
23.6. Svatojánská noc
- NAVRHOVANÉ AKTIVITY:
- Společensko-vědní oblast - práce s kartami ctností, rozvoj umění komunikace a mezilidských vztahů.
- Esteticko-výchovná a Pracovně- technická oblast - tvoříme venku – malujeme na chodník, hrajeme si se slunečními paprsky a stínem, pleteme věnečky, stavíme města z písku ap. Vyrábíme šperky – navlékáme korálky, kroutíme drátky, využíváme přírodniny. Malujeme na kameny nebo na textil.
- Příprava na vyučování - kvízy, hádanky, luštění, obrázkové čtení a slovní hry.
- Hudebně-pohybová oblast – poskytujemedětem prostor pro tanec a zpěv, rozvíjíme smysl pro rytmus a koordinací pohybů při hudbě, vymýšlíme vlastní choreografie, učíme se písničky Tvořivost a Nadšení – karty ctností
- Sportovní oblast - sportujeme kde se dá – na školním hřišti, zahradě i mimo školu. Hrajeme míčové hry, pohybové hry s padákem a trénujeme atletické disciplíny. Navštěvujeme Geroy hřiště.
- Přírodovědná a vlastivědná oblast - stále pozorujeme změny v přírodě a užíváme si její plnou sílu, oslavíme letní slunovrat a přivítáme léto. Udržujeme povědomí o ochraně přírody – teoreticky i prakticky. Při vycházkách se učíme poznávat léčivé bylinky. Aktivity ke Dni čistého ovzduší a ke Dni oceánů.
Společná akce:
Den dětí – sportovně – žonglérské odpoledne (31. 5.).
Uvedené činnosti může vychovatelka vybírat, kombinovat a uskutečňovat dle aktuálních podmínek, vždy však v souladu se ŠVP školní družiny.